Σάββατο 30 Απριλίου 2011

Τσόμσκι και Σμυρναίικα



Ενα σμυρναίικο τραγούδι της Μαρίκας Παπαγκίκα από τις αρχές του περασμένου αιώνα έχουν συμπεριλάβει στο πρόγραμμα της αθηναϊκής συναυλίας τους οι Kronos Quartet. «Ηχογραφήθηκε το 1918 στη Νέα Υόρκη και είναι ένα από τα πιο όμορφα κομμάτια που έχω ακούσει ποτέ στη ζωή μου» λέει από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής ο Ντέιβιντ Χάρινγκτον, ο ιδρυτής του αμερικανικού κουαρτέτου. «Ενιωσα ένα τέτοιο δυνατό συναίσθημα και ένα βάθος στη μουσική, που είναι πια σπάνιο στη σύγχρονη σκηνή.
Ιδιαίτερα αυτήν η πρώτη νότα της φωνής της είναι κάτι συγκλονιστικό». Παράλληλα, θα έχει και μια συνάντηση με τη Σαβίνα Γιαννάτου. «Αυτή η κοπέλα έχει εκπληκτική φωνή» λέει. «Δεν ξέρω αν θα συνεργαστούμε, αλλά σίγουρα θα της το προτείνω».
Το πρόγραμμα που θα παρουσιάσουν την Πέμπτη στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών αυτοί οι αέναοι εξερευνητές του σύγχρονου ήχου με τα έγχορδα, περιλαμβάνει και συνθέσεις του Στιβ Ράιχ και της Λόρι Αντερσον. «Είναι δύσκολο πια να επιλέξουμε κομμάτια» λέει ο Χάρινγκτον. «Υστερα από τόσα χρόνια πορείας, έχουμε μαζέψει 731 συνθέσεις που έχουν γραφτεί για μας. Για να καταλάβετε, τα έργα του νέου δίσκου μας, "Uniko", τα πρωτοπαίξαμε το 2003, αλλά μόλις τώρα βρήκαμε την ευκαιρία να τα κυκλοφορήσουμε».
Αλλά το πλήθος των έργων δεν πτοεί τους τέσσερις μουσικούς. «Είναι φανταστικό να έχεις στα χέρια σου τέτοιο μουσικό πλούτο» λέει ο Χάρινγκτον. «Ηδη τώρα που μιλάμε 40 συνθέτες γράφουν έργα για μας. Σημασία όμως δεν έχει ο αριθμός των συνθέσεων, αλλά η ερμηνεία. Αυτό που θέλω είναι να συνοψίσω όλο τον κόσμο της μουσικής στο δικό μας ήχο. Και ας ξέρω ότι είναι αδύνατον. Με την τεχνολογία ο κόσμος γίνεται όλο και πιο συναρπαστικός και οι δυνατότητες του μουσικού απεριόριστες».
Γι' αυτό αναζητά διαρκώς νέες συνθέσεις. «Δεν μπορώ να φανταστώ πώς θα μπορούσα να δουλεύω αλλιώς» υποστηρίζει. «Το δύσκολο είναι να παίξεις μια υπέροχη νότα. Να βάλεις σε αυτήν όλη σου την πείρα, τη γνώση και την ενέργειά σου. Αυτό είναι κάτι μοναδικό. Φαντάσου τη μουσική μας σαν ένα εργαστήριο όπου ο ήχος διαμορφώνεται συνεχώς. Η μουσική μας είναι μια διαρκής καθημερινή εξέλιξη. Υπάρχουν πολλοί μουσικοί που παίζουν άψογα κλασική μουσική του Μπετόβεν ή του Ντεμπισί. Εμείς ψάχνουμε για το επόμενο υπέροχο κομμάτι».
Και ο μόνος τρόπος είναι η έρευνα της μουσικής σκηνής. «Λειτουργώ με πυξίδα το ένστικτό μου και βασίζομαι στην τύχη» λέει ο συνομιλητής μας. «Ακούω τα κομμάτια που μου στέλνουν, ψάχνω στα δισκοπωλεία, πάω σε συναυλίες και ακούω ξανά και ξανά ό,τι έχω επιλέξει. Το Ιντερνετ στάθηκε πολύτιμο για μένα. Εμαθα τη μουσική των Βαλκανίων από το youtube και τους Παλαιστίνιους Ramala Underground από το myspace».
Ο Χάρινγκτον δημιούργησε το κουαρτέτο Κρόνος το 1973. «Μεγάλωσα με κλασική μουσική» αφηγείται. «Τη δεκαετία του '60 παρακολουθούσα στην τηλεόραση μια εκπομπή όπου κάθε εβδομάδα ήταν προσκεκλημένος ένας σολίστας. Από εκεί γοητεύτηκα από τον ήχο του βιολιού και άρχισα μαθήματα. Οταν διάβασα μια βιογραφία του Μπετόβεν, όπου υπήρχαν πόλλες αναφορές στα κουαρτέτα εγχόρδων, και ταυτόχρονα άκουσα το Κουαρτέτο της Βουδαπέστης, κατάλαβα ότι αναζητούσα αυτόν τον ήχο».
Μόνο που οι Kronos Quartet (που βαφτίστηκαν από τη γυναίκα του Χάρινγκτον ένα απόγευμα του '73 πάνω από ένα μπουκάλι κρασί και ένα λεξικό για την ελληνική και ρωμαϊκή μυθολογία) βγήκαν στη μουσική σκηνή με ένα κομμάτι ενάντια στον πόλεμο του Βιετνάμ. «Ηταν το "Black Angels" του Τζορτζ Κραμπ, που το πρωτάκουσα στο ραδιόφωνο εκείνη τη χρονιά» θυμάται ο Χάρινγκτον. «Πιο πριν ένιωθα χαμένος, γιατί ήθελα να παίξω κάτι διαφορετικό πέρα από τον Μότσαρτ και τον Σούμπερτ. Ακουγα Χέντριξ και Θελόνιους Μονκ και ξαφνικά με αφετηρία το κομμάτι του Κραμπ ξεκίνησε η περιπέτεια των Kronos».
Η οικονομική ύφεση δεν αφήνει αδιάφορο τον βαθιά πολιτικοποιημένο μουσικό. «Οι πλούσιοι θα γίνουν πλουσιότεροι και εμείς θα παλέψουμε πιο άγρια» λέει. «Θέλουμε η μουσική μας να δώσει στους ανθρώπους ενέργεια και κουράγιο». Και παράλληλα ένα νέο όραμα, καθώς ήδη το κουαρτέτο δουλεύει έναν νέο δίσκο πάνω στην πολιτική φιλοσοφία του Νόαμ Τσόμσκι. «Δώσαμε πρόσφατα ένα κοντσέρτο όπου ο Τσόμσκι ήταν ο επίτιμος καλεσμένος» αναφέρει ο Χάρινγκτον. «Θα αξιοποιήσουμε τις σκέψεις του για την εξουσία και το σύγχρονο κράτος. Αλλωστε η σύσταση ενός κουαρτέτου εγχόρδων όπου όλοι δουλεύουν ισότιμα ώστε να προκύψει ο ήχος, έχουν όλοι ίδια δικαιώματα στην επιλογή των συνθέσεων και φυσικά αμείβονται το ίδιο, είναι ο πυρήνας μιας ιδανικής κοινωνικής οργάνωσης. Σκοπός μου είναι να προαγάγω αυτό το μοντέλο και σε κάθε πτυχή της ευρύτερης κοινωνίας». 


Enhanced by Zemanta

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Σάββατο 30 Απριλίου 2011

Τσόμσκι και Σμυρναίικα



Ενα σμυρναίικο τραγούδι της Μαρίκας Παπαγκίκα από τις αρχές του περασμένου αιώνα έχουν συμπεριλάβει στο πρόγραμμα της αθηναϊκής συναυλίας τους οι Kronos Quartet. «Ηχογραφήθηκε το 1918 στη Νέα Υόρκη και είναι ένα από τα πιο όμορφα κομμάτια που έχω ακούσει ποτέ στη ζωή μου» λέει από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής ο Ντέιβιντ Χάρινγκτον, ο ιδρυτής του αμερικανικού κουαρτέτου. «Ενιωσα ένα τέτοιο δυνατό συναίσθημα και ένα βάθος στη μουσική, που είναι πια σπάνιο στη σύγχρονη σκηνή.
Ιδιαίτερα αυτήν η πρώτη νότα της φωνής της είναι κάτι συγκλονιστικό». Παράλληλα, θα έχει και μια συνάντηση με τη Σαβίνα Γιαννάτου. «Αυτή η κοπέλα έχει εκπληκτική φωνή» λέει. «Δεν ξέρω αν θα συνεργαστούμε, αλλά σίγουρα θα της το προτείνω».
Το πρόγραμμα που θα παρουσιάσουν την Πέμπτη στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών αυτοί οι αέναοι εξερευνητές του σύγχρονου ήχου με τα έγχορδα, περιλαμβάνει και συνθέσεις του Στιβ Ράιχ και της Λόρι Αντερσον. «Είναι δύσκολο πια να επιλέξουμε κομμάτια» λέει ο Χάρινγκτον. «Υστερα από τόσα χρόνια πορείας, έχουμε μαζέψει 731 συνθέσεις που έχουν γραφτεί για μας. Για να καταλάβετε, τα έργα του νέου δίσκου μας, "Uniko", τα πρωτοπαίξαμε το 2003, αλλά μόλις τώρα βρήκαμε την ευκαιρία να τα κυκλοφορήσουμε».
Αλλά το πλήθος των έργων δεν πτοεί τους τέσσερις μουσικούς. «Είναι φανταστικό να έχεις στα χέρια σου τέτοιο μουσικό πλούτο» λέει ο Χάρινγκτον. «Ηδη τώρα που μιλάμε 40 συνθέτες γράφουν έργα για μας. Σημασία όμως δεν έχει ο αριθμός των συνθέσεων, αλλά η ερμηνεία. Αυτό που θέλω είναι να συνοψίσω όλο τον κόσμο της μουσικής στο δικό μας ήχο. Και ας ξέρω ότι είναι αδύνατον. Με την τεχνολογία ο κόσμος γίνεται όλο και πιο συναρπαστικός και οι δυνατότητες του μουσικού απεριόριστες».
Γι' αυτό αναζητά διαρκώς νέες συνθέσεις. «Δεν μπορώ να φανταστώ πώς θα μπορούσα να δουλεύω αλλιώς» υποστηρίζει. «Το δύσκολο είναι να παίξεις μια υπέροχη νότα. Να βάλεις σε αυτήν όλη σου την πείρα, τη γνώση και την ενέργειά σου. Αυτό είναι κάτι μοναδικό. Φαντάσου τη μουσική μας σαν ένα εργαστήριο όπου ο ήχος διαμορφώνεται συνεχώς. Η μουσική μας είναι μια διαρκής καθημερινή εξέλιξη. Υπάρχουν πολλοί μουσικοί που παίζουν άψογα κλασική μουσική του Μπετόβεν ή του Ντεμπισί. Εμείς ψάχνουμε για το επόμενο υπέροχο κομμάτι».
Και ο μόνος τρόπος είναι η έρευνα της μουσικής σκηνής. «Λειτουργώ με πυξίδα το ένστικτό μου και βασίζομαι στην τύχη» λέει ο συνομιλητής μας. «Ακούω τα κομμάτια που μου στέλνουν, ψάχνω στα δισκοπωλεία, πάω σε συναυλίες και ακούω ξανά και ξανά ό,τι έχω επιλέξει. Το Ιντερνετ στάθηκε πολύτιμο για μένα. Εμαθα τη μουσική των Βαλκανίων από το youtube και τους Παλαιστίνιους Ramala Underground από το myspace».
Ο Χάρινγκτον δημιούργησε το κουαρτέτο Κρόνος το 1973. «Μεγάλωσα με κλασική μουσική» αφηγείται. «Τη δεκαετία του '60 παρακολουθούσα στην τηλεόραση μια εκπομπή όπου κάθε εβδομάδα ήταν προσκεκλημένος ένας σολίστας. Από εκεί γοητεύτηκα από τον ήχο του βιολιού και άρχισα μαθήματα. Οταν διάβασα μια βιογραφία του Μπετόβεν, όπου υπήρχαν πόλλες αναφορές στα κουαρτέτα εγχόρδων, και ταυτόχρονα άκουσα το Κουαρτέτο της Βουδαπέστης, κατάλαβα ότι αναζητούσα αυτόν τον ήχο».
Μόνο που οι Kronos Quartet (που βαφτίστηκαν από τη γυναίκα του Χάρινγκτον ένα απόγευμα του '73 πάνω από ένα μπουκάλι κρασί και ένα λεξικό για την ελληνική και ρωμαϊκή μυθολογία) βγήκαν στη μουσική σκηνή με ένα κομμάτι ενάντια στον πόλεμο του Βιετνάμ. «Ηταν το "Black Angels" του Τζορτζ Κραμπ, που το πρωτάκουσα στο ραδιόφωνο εκείνη τη χρονιά» θυμάται ο Χάρινγκτον. «Πιο πριν ένιωθα χαμένος, γιατί ήθελα να παίξω κάτι διαφορετικό πέρα από τον Μότσαρτ και τον Σούμπερτ. Ακουγα Χέντριξ και Θελόνιους Μονκ και ξαφνικά με αφετηρία το κομμάτι του Κραμπ ξεκίνησε η περιπέτεια των Kronos».
Η οικονομική ύφεση δεν αφήνει αδιάφορο τον βαθιά πολιτικοποιημένο μουσικό. «Οι πλούσιοι θα γίνουν πλουσιότεροι και εμείς θα παλέψουμε πιο άγρια» λέει. «Θέλουμε η μουσική μας να δώσει στους ανθρώπους ενέργεια και κουράγιο». Και παράλληλα ένα νέο όραμα, καθώς ήδη το κουαρτέτο δουλεύει έναν νέο δίσκο πάνω στην πολιτική φιλοσοφία του Νόαμ Τσόμσκι. «Δώσαμε πρόσφατα ένα κοντσέρτο όπου ο Τσόμσκι ήταν ο επίτιμος καλεσμένος» αναφέρει ο Χάρινγκτον. «Θα αξιοποιήσουμε τις σκέψεις του για την εξουσία και το σύγχρονο κράτος. Αλλωστε η σύσταση ενός κουαρτέτου εγχόρδων όπου όλοι δουλεύουν ισότιμα ώστε να προκύψει ο ήχος, έχουν όλοι ίδια δικαιώματα στην επιλογή των συνθέσεων και φυσικά αμείβονται το ίδιο, είναι ο πυρήνας μιας ιδανικής κοινωνικής οργάνωσης. Σκοπός μου είναι να προαγάγω αυτό το μοντέλο και σε κάθε πτυχή της ευρύτερης κοινωνίας». 


Enhanced by Zemanta

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου