Τρίτη, 22 Φεβρουαρίου 2011

Επαγγέλματα που χάθηκαν.


Ο αιώνας που πέρασε ήταν ίσως αυτός που προκάλεσε τις πιο μεγάλες αλλαγές, άλλοτε με τρόπο ήρεμο, ειρηνικό, φυσιολογικό και άλλοτε βίαια, απότομα και ανεξέλεγκτα. 

Σημαντικά γεγονότα που προκάλεσαν αυτές τις αλλαγές ήταν για παράδειγμα οι δυο μεγάλοι και καταστρεπτικοί Παγκόσμιοι Πόλεμοι. Λαοί κατακτήθηκαν, λεηλατήθηκαν, βασανίστηκαν ή σφαγιάστηκαν. Τα όρια των κρατών άλλαζαν σχήμα και μέγεθος.  Ομάδες χιλιάδων  ανθρώπων ή μετανάστευσαν σε άλλες χώρες ή εγκαταστάθηκαν σε αστικά κέντρα.
Η τεχνολογική πρόοδος προκάλεσε αλματώδεις αλλαγές στη ζωή του ανθρώπου και στον πολιτισμό. Αλλαγές στην εργασία του, στη διασκέδαση, στην ενημέρωση, στις μεταφορές, στην εκπαίδευση, στη διατροφή του. Παραδοσιακές ασχολίες και επαγγέλματα χάθηκαν ή άλλαξαν μορφή.
Ποιος μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι η εξέλιξη αυτή είχε μόνο αρνητικές ή μόνο θετικές επιπτώσεις; Οι παλιοί θυμούνται με νοσταλγία τα παιδικά τους χρόνια και δείχνουν να θέλουν να ξαναζήσουν εκείνη την εποχή! Οι νεότεροι που ακούνε τις διηγήσεις των παππούδων τους αδυνατούν να αντιληφθούν την πραγματικότητα εκείνης της εποχής.
 Ίσως οι περισσότεροι από τη γενιά των σημερινών παιδιών των 15 και κάτω χρόνων, δεν θα έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να γνωρίσουν εκείνη την εποχή, αλλά ούτε καν να ακούσουν για τον τρόπο ζωής των προπάππων τους. Κρίναμε ότι, πρώτα από σεβασμό στην παράδοσή μας και ύστερα από την ανάγκη να πληροφορηθούν οι μαθητές μας για έναν τρόπο ζωής που χάθηκε, να ασχοληθούμε με τα επαγγέλματα και τις τέχνες που σήμερα δεν υπάρχουν πια κι αν υπάρχουν έχουν αλλάξει ριζικά μορφή.  Ήμασταν τυχεροί γιατί ακόμη μπορούσαμε να βρούμε ανθρώπους που είτε οι ίδιοι, είτε οι γονείς τους ασχολήθηκαν με αυτά τα «χαμένα» επαγγέλματα.  Ήρθαμε σε επαφή μαζί τους και συζητήσαμε, λύσαμε απορίες, ταξιδέψαμε με τη νοσταλγία τους στις εποχές εκείνες και με τα δικά τους μάτια είδαμε τη ζωή τους, τα εργαστήριά τους, τα εργαλεία τους. Είδαμε φωτογραφίες μοναδικές και σπάνιες.   Είδαμε να ξετυλίγεται μπροστά μας ένα ολόκληρος κόσμος!
Κι ήταν μοναδική ευκαιρία για το σχολείο μας να ξεδιπλώσει αυτόν τον πολιτισμό, να μελετήσει τον παραδοσιακό τρόπο ζωής μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων. Να βοηθήσει τους μαθητές του να συγκρίνουν καταστάσεις και γεγονότα παλιά και σύγχρονα. Να ανακαλύψουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα από το παρελθόν και το παρόν για να αποκτήσουν εμπειρίες για το μέλλον.
Την εργασία αυτή την αφιερώνουμε στον τόπο μας. Προσπαθήσαμε μέσα από τα παραδοσιακά επαγγέλματα και τις τέχνες να καταγράψουμε μια διαδρομή ενός περίπου αιώνα. Να θυμηθούμε  απλούς ανθρώπους του τόπου μας, οι οποίοι με την τέχνη τους έγραψαν τη μικρή τους ιστορία, ιστορία ζωής και μόχθου, ιστορία ανθρωπιάς και συνέπειας.
Ευχαριστούμε από την καρδιά μας τους δεκάδες συμπολίτες μας, που πρόθυμα μας έδωσαν πολύτιμες πληροφορίες, μοναδικές φωτογραφίες και μας βοήθησαν να μεταφερθούμε νοερά σε εποχές περασμένες, σε εποχές που ο σιδεράς, ο τσαγκάρης, ο πεταλωτής, ο σαγματοποιός και τόσοι άλλοι, από το πρωί μέχρι το βράδυ, στο σκοτεινό τους εργαστήριο, δημιουργούσαν τα έργα της ζωής τους!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Τρίτη, 22 Φεβρουαρίου 2011

Επαγγέλματα που χάθηκαν.


Ο αιώνας που πέρασε ήταν ίσως αυτός που προκάλεσε τις πιο μεγάλες αλλαγές, άλλοτε με τρόπο ήρεμο, ειρηνικό, φυσιολογικό και άλλοτε βίαια, απότομα και ανεξέλεγκτα. 

Σημαντικά γεγονότα που προκάλεσαν αυτές τις αλλαγές ήταν για παράδειγμα οι δυο μεγάλοι και καταστρεπτικοί Παγκόσμιοι Πόλεμοι. Λαοί κατακτήθηκαν, λεηλατήθηκαν, βασανίστηκαν ή σφαγιάστηκαν. Τα όρια των κρατών άλλαζαν σχήμα και μέγεθος.  Ομάδες χιλιάδων  ανθρώπων ή μετανάστευσαν σε άλλες χώρες ή εγκαταστάθηκαν σε αστικά κέντρα.
Η τεχνολογική πρόοδος προκάλεσε αλματώδεις αλλαγές στη ζωή του ανθρώπου και στον πολιτισμό. Αλλαγές στην εργασία του, στη διασκέδαση, στην ενημέρωση, στις μεταφορές, στην εκπαίδευση, στη διατροφή του. Παραδοσιακές ασχολίες και επαγγέλματα χάθηκαν ή άλλαξαν μορφή.
Ποιος μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι η εξέλιξη αυτή είχε μόνο αρνητικές ή μόνο θετικές επιπτώσεις; Οι παλιοί θυμούνται με νοσταλγία τα παιδικά τους χρόνια και δείχνουν να θέλουν να ξαναζήσουν εκείνη την εποχή! Οι νεότεροι που ακούνε τις διηγήσεις των παππούδων τους αδυνατούν να αντιληφθούν την πραγματικότητα εκείνης της εποχής.
 Ίσως οι περισσότεροι από τη γενιά των σημερινών παιδιών των 15 και κάτω χρόνων, δεν θα έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να γνωρίσουν εκείνη την εποχή, αλλά ούτε καν να ακούσουν για τον τρόπο ζωής των προπάππων τους. Κρίναμε ότι, πρώτα από σεβασμό στην παράδοσή μας και ύστερα από την ανάγκη να πληροφορηθούν οι μαθητές μας για έναν τρόπο ζωής που χάθηκε, να ασχοληθούμε με τα επαγγέλματα και τις τέχνες που σήμερα δεν υπάρχουν πια κι αν υπάρχουν έχουν αλλάξει ριζικά μορφή.  Ήμασταν τυχεροί γιατί ακόμη μπορούσαμε να βρούμε ανθρώπους που είτε οι ίδιοι, είτε οι γονείς τους ασχολήθηκαν με αυτά τα «χαμένα» επαγγέλματα.  Ήρθαμε σε επαφή μαζί τους και συζητήσαμε, λύσαμε απορίες, ταξιδέψαμε με τη νοσταλγία τους στις εποχές εκείνες και με τα δικά τους μάτια είδαμε τη ζωή τους, τα εργαστήριά τους, τα εργαλεία τους. Είδαμε φωτογραφίες μοναδικές και σπάνιες.   Είδαμε να ξετυλίγεται μπροστά μας ένα ολόκληρος κόσμος!
Κι ήταν μοναδική ευκαιρία για το σχολείο μας να ξεδιπλώσει αυτόν τον πολιτισμό, να μελετήσει τον παραδοσιακό τρόπο ζωής μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων. Να βοηθήσει τους μαθητές του να συγκρίνουν καταστάσεις και γεγονότα παλιά και σύγχρονα. Να ανακαλύψουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα από το παρελθόν και το παρόν για να αποκτήσουν εμπειρίες για το μέλλον.
Την εργασία αυτή την αφιερώνουμε στον τόπο μας. Προσπαθήσαμε μέσα από τα παραδοσιακά επαγγέλματα και τις τέχνες να καταγράψουμε μια διαδρομή ενός περίπου αιώνα. Να θυμηθούμε  απλούς ανθρώπους του τόπου μας, οι οποίοι με την τέχνη τους έγραψαν τη μικρή τους ιστορία, ιστορία ζωής και μόχθου, ιστορία ανθρωπιάς και συνέπειας.
Ευχαριστούμε από την καρδιά μας τους δεκάδες συμπολίτες μας, που πρόθυμα μας έδωσαν πολύτιμες πληροφορίες, μοναδικές φωτογραφίες και μας βοήθησαν να μεταφερθούμε νοερά σε εποχές περασμένες, σε εποχές που ο σιδεράς, ο τσαγκάρης, ο πεταλωτής, ο σαγματοποιός και τόσοι άλλοι, από το πρωί μέχρι το βράδυ, στο σκοτεινό τους εργαστήριο, δημιουργούσαν τα έργα της ζωής τους!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου